الضرايب الاميركية لشخص اجنبي غير مقيم

أهلا بك في عارف أونلاينتصنيف: البيع على أمازونالضرايب الاميركية لشخص اجنبي غير مقيم
Ahmed Mamdouh asked 7 أشهر ago

السلام عليكم استاذ شادي اتمني تكون بخير
 انا عايش بمصر انا عندي حساب امازون امريكي فاتحه ببياناتي من مصر من غير شركة و فتحته بالباسبور و الحساب البنكي فقط, ما هو موقفي من الضرايب الامريكية في موقفي هذا و بماذا تنصحني في هذا الموضوع بخصوص الجمارك و الضرايب في موقفي هذا و شكراااا

2 Answers
Best Answer
Ahmed Mamdouh answered 7 أشهر ago

طب ازاي اتاكد ان اماتزون هتخصم مني 15% مش 30 ابعتلهم ايه مثلا
 
 

شادي العارف فريق العمل replied 7 أشهر ago

بيانات حضرتك في الـTax Interview من جوه حسابك هي اللي بتحدد، ولو ماحصلش تعديل تلقائي حضرتك بتبعت للدعم الفني من داخل الحساب بردو.

شادي العارف فريق العمل answered 7 أشهر ago

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
لو ده كل نشاطك، المفروض الTax Interview على حساب أمازون بتحدد الضريبة عليك و المفروض انها تتخصم من الارباح اللي بتروحلك على حسابك البنكي المصري، و في الحالة دي بتدفع ضرائب الدخل في مصر مش في امريكا.
المفروض معاهدة تجنب الازدواج الضريبي تخلي أمازون  يخصموا عليك ١٥% ضريبة بدل ٣٠%. 
ضريبة المبيعات بقى موضوع تاني ممكن تلاقي معلومات كتير عنها في الرابط التالي:
https://arefonline.com/taxjar