اسئله بخصوص فتح شركه امريكيه

أهلا بك في عارف أونلاينتصنيف: البيع على أمازوناسئله بخصوص فتح شركه امريكيه
Aladdin asked سنتين ago

معلش ليا كام سوال وبعدها هشترك معاكوا انشاء الله فى خدمه انشاء شركه:
١- فى اى خصم معمول الايام دى او اى كوبون خصم بخصوص انتهاء السنه على خدمه انشاء شركه ؟
٢- هل ترشح انى اعمل ورق الشركه من دلوقتى ولا استنى مع بدايه السنه الجديده افضل يعنى بعد اسبوع ابدا ؟ انا بسال عشان فى المستقبل لما اقدم الاقرارات الضريبيه
٣- بعد مانفتح الشركه llc فى Wyoming لو عايز اعمل elect للشركه ال llc
As c-corp
هل ده يتعمل عادى بسهوله مع ورق الشركه llc بنفس التكلفه ولا هتاخدوا رسوم اضافيه؟
٤-ايه الفرق بين ان استلم رقم ضريبى ein للشركه او رقم ضريبى itin ؟؟؟
٥- فى البدايه عشان افتح حساب على موقع acx لعمل كتب صوتيه اكيد هاخد العنوان بتاعكوا ورقم التليفون الخاص بيكوا عشان اسهل عمليه اجراء فتح الحساب ؟
شكرا ليكوا ارجو معلش الرد على الاسئله لان الفديوهات ساعات بتفتح معايا مواضيع جديده وبتشتت وفى الاخر ارجو ارسال لينك فتح الشركه وكود الخصم لو موجود

شارك الفائدة مع أصدقائك
1 Answers
شادي فريق العمل answered سنتين ago

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكراً لسؤالك.
لكن تنويه قبل الإجابة، برجاء قراءة اتفاقية الشروط جيداً قبل طلب الخدمة والتأكد من أن كل محتوى الكتب الصوتية التي يتم نشرها من خلال الشركة الأمريكية يخلو تماماً من أي محتوى به شبهات شرعية تغضب الله عز وجل.
إجابات الأسئلة:

  1. للأسف لا يوجد خصم.
  2. سواء طلبت الخدمة الآن أو أول العام، نصيحتي هي التسجيل الفعلي أول يوم عمل في عام 2022 بإذن الله، لتجنب تقديم الإقرارات في نفس العام 2022. أول إقرار يكون عام 2023 بإذن الله.
  3. ممكن تعمل Elect للشركة بحيث تعامل ضريبياً كـC Corp.
  4. الرقم الضريبي للشركة EIN هو أساس لأي تعاملات تخص الشركة وخصوصا عند فتح الحسابات التي ترتبط بتعاملات مالية مثل الحسابات البنكية والحصول على أرباح. أما الرقم الضريبي الفردي فهو مهم عند تقديم الإقرار لتعريفك سواء عضو في شركة LLC أو حامل أسهم في شركة C Corp. وشركات مثل PayPal تشترط وجوده عند فتح الحساب.
  5. عنوان الشركة الرسمي يكون هو عنوان الوكيل المسجل و يستخدم كعنوان رسمي للشركة للمراسلات الحكومية والرسمية فقط، ولا يستخدم لاستلام خطابات تأكيد العنوان مثل التي يرسلها أمازون. إذا أردت عنوان خاص للمراسلات التجارية يمكن الرجوع لمواقع مثل Usabox.com أو Physicaladdress.com، أو التعاقد مع شركة تقدم Virtual Office. ويمكن الحصول على رقم تليفون لتحويل المكالمات من موقع يقدم هذه الخدمة ، وبشكل عام اثناء التأسيس يتم استخدام ارقام التليفون والفاكس الخاصة بشركتنا لإتمام عملية التسجيل بدون عقبات أو تأخيرات بإذن الله. لكن لا يسمح باستخدام أرقام تليفونات شركتنا في فتح الحسابات الخاصة بالعملاء.

بالتوفيق دائماً بإذن الله.
تحياتي
شادي العارف.

Aladdin replied سنتين ago

استاذ شادى رقم ١- دلوقتى عايز ابدا بعمل الشركه
رقم ٢- عايز اعمل الشركه llc واعملها elect as c -corp
رقم ٣- عايز رقم ضريبى للشركة طبعا
رقم ٤ – هل ينفع استلم اوراق الشركه انا مصرى بس عايش فى الدنمارك 🇩🇰
٥- التكلفه النهائيه لكل ده كام واتمنى تعملى خصم 😊

شكرا وسنه سعيده عليك يارب وعلى الاسره الكريمه

شادي فريق العمل replied سنتين ago

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلا وسهلا أستاذ علاء.

  1. بالنسبة لتأسيس الشركة في وايومينج، تحت أمرك في أي وقت. تقدر تطلب الخدمة من الرابط: https://arefacademy.com/inc
  2. الأفضل من تحويل الشركة من LLC لـElect إنها تبقى C Corp هو إنك تسجلها Close Corporation من البداية بحيث تحصل على مزايا الCorporation وسهولة الـPartnership العادية بدون إجراءات ورسميات. لإنك في الحالتين “اللي طلبتها واللي نصحتك بيها” هايبقى على الشركة ضريبة 21% على صافي الربح فقط بإذن الله.
  3. والرقم الضريبي تقدر تطلبه من نفس صفحة طلب خدمة الشركة الأمريكية.
  4. معظم نسخ المستندات بتكون رقمية، والنسخ الورقية منها زي خطاب الرقم الضريبي بيتم إرساله لعنوان الشركة وهو نفسه عنوان الوكيل المسجل وقت التاسيس. إذا أردت فقط إرسال خطاب الرقم الضريبي الورقي لك، ممكن الشحنة تكلف 60 دولار على الأٌقل. أعتقد أنك في غنى عن النسخة الورقية.
  5. التكلفة النهائية لتأسيس الشركة Close Corporation والرقم الضريبي وهو كل ما يتوافق مع احتياجاتك، شاملة رسوم الولاية والوكيل المسجل لمدة عام. هو 300 دولار بإذن الله.

كل عام وأنتم بخير وتحت أمرك في أي وقت بإذن الله.
تحياتي
شادي العارف.