كيفية التعامل مع الضرائب المصريه وانا عندي شركه امريكيه

أهلا بك في عارف أونلاينتصنيف: متنوع - أونلاين بزنسكيفية التعامل مع الضرائب المصريه وانا عندي شركه امريكيه
Amr asked 4 سنوات ago

السلام عليكم استاذ شادي, يارب تكون بخير دايما ,, عندي سؤال في الضرائب ازاي هتعامل معاها في مصر وهل في بردوا نظام اقرارات كل شهر والكلام ده ولا ايه؟ ونسبه الضرائب في مصر بتبقى كام % انا بشتغل دروب شينغ ايباي ,, وعايز اعرف طالما انا عندي شركه في امريكا ليه مضطر التزم بدفع الضرائب في مصر وامريكا في نفس الوقت؟ وازاي هيعرفوا اني عندي شركه في امريكه اصلا؟ 

شارك الفائدة مع أصدقائك
2 Answers
شادي فريق العمل answered 4 سنوات ago

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
الحمد لله انا تمام الحمد لله 
حضرتك بتدفع في مصر ضرائب على دخلك فقط اللي جايلك من الشركة الأمريكية حسب معاهدة تجنب الازدواج الضريبي زي ما شرحت في كورس شركتك في أمريكا للمبتدئين. 
شركتك الامريكية لما تحولك ارباح، بتاخد من ارباحك ١٥% و تديها للضرائب. و في مضر تدفع ضريبة الدخل حسب الشريحة لو تجاوزت حد الاعفاء.
المعاهدة فيها بنود خاضة بتبادل المعلومات الخاصة بالضرائب بين البلدين، و اكيد منها لو اتحولك فلوس كمالك مصري لشركة أمريكية.

Amr replied 4 سنوات ago

معلش انا متلخبط في النقطه الحاجات المفروض ادفعها, انا دلوقتي في امريكا عليا اني ادفع Fedral tax ودي بتبدا من 10% من الارباح , وفي 15% بردوا بتتاخد من الارباح ده غير ضرائب مصر كمان؟؟

Amr replied 4 سنوات ago

ولا Fedral Tax بالنسبه لوايومنج هي ال 0% ؟

شادي فريق العمل replied 4 سنوات ago

وايومينج هي اللي مافيهاش ضريبة على مستوى الولاية، لكن الضرائب الفيدرالية ثابتة على الولايات كلها. انصحك بالرابط التالي لكل التفاصيل المرتبطة بسؤالك: https://www.irs.gov/businesses/taxation-of-nonresident-aliens-1

ِ Abdelraouf replied 11 شهر ago

أستاذ شادي ، هل يلزم أن يكون نوع النشاط هنا في مصر شركة ؟ ولا ينفع نشاط فردي عادي ؟ انا عندي نشاط فردي عادي كنت بتعامل عليه لما بيتحول لي فلوس من شركات أجنبية ، لكن لما أسست شركتي في امريكا هسحب من الشركة الأمريكية اللي هي بإسمي

Amr answered 4 سنوات ago

حسب ماقريت انا لقيت نفسي Non resident alien ومش مطالب اني ادفع Taxes في امركيا لاني لا عندي مكتب ولا موظفين لا زورت امريكا قبل كده, طيب اعرف نفسي انا في انهي شريحه في مصر هنا ازاي؟ وبعدين الفلوس اللي هتجيلي هتبقى بالدولار وهتدخل بنك بايونير , هل المفروض لما اعرف النسبه مثلا لو انا هدفع 10% المفروض تتحسب على المبلغ اللي بالدولار ولا لما تتحول بالجنيه المصري؟وبردوا حاولت ادور على موضوع اللي شركتي بتخصمه ده 15% مش لقيه تقريبا الكلام ده في امازون FBA فقط ؟!